Osoby, które na co dzień w pracy wykorzystują grafikę komputerową, dobrze znają pojęcia grafiki rastrowej i wektorowej. Jeśli jednak grafiki wykorzystujemy w pracy lub w realizacji swoich pasji sporadycznie, najprawdopodobniej różnic między obiema rodzajami grafik nie znamy. Warto przyjrzeć się różnicom między grafiką rastrową a wektorową, szczególnie jeśli opracowujemy materiały reklamowe czy hobbistycznie prowadzimy bloga lub tematyczny profil w social mediach. Znajomość tych różnic będzie także przydatna, gdy korzystamy z usług drukarni, przygotowującej nadruki reklamowe dla firm. Czym jest grafika rastrowa, a czym grafika wektorowa i jakie znajdują zastosowanie?

Grafika rastrowa – najważniejsze właściwości i zalety bitmapy

Grafika rastrowa, zwana inaczej bitmapą lub rastrem, tworzona jest w oparciu o siatkę złożoną z małych punktów, pikseli. Każdemu pikselowi przypisany jest inny kolor – nie ma możliwości, by jeden piksel był dwukolorowy. Jego najważniejszą zaletą jest bardzo wierne odwzorowanie przedstawianego obiektu, ponieważ piksele umożliwiają tonowane przejście barw. Dlatego też grafika rastrowa wykorzystywana jest w fotografii i wszędzie tam, gdzie mnogość barw i płynne przejścia między nimi odgrywają kluczową rolę.

Niestety tak duża precyzja w odwzorowaniu rzeczywistego obiektu poprzez grafikę rastrową, nie pozostaje bez wad. Do najważniejszych z nich należą brak skalowalności i duża waga plików. Grafiki rastrowa źle znoszą powiększanie i pomniejszanie obrazu – wówczas pikselizacja sprawia, że grafika traci na jakości w stopniu nieakceptowalnym ani w profesjonalnym jej zastosowaniu, ani dla indywidualnego użytku.

Czym jest grafika wektorowa i kiedy znajduje zastosowanie?

Grafika wektorowa, inaczej zwana grafika obiektową, składa się z punktów, linii i krzywych, tzw. prymitywów. Do ich definiowania i kreowania wykorzystuje się równania matematyczne. Nie ma tutaj pikseli, dla których przypisane są poszczególne barwy, dlatego precyzja odwzorowania obiektu zależy od precyzji w tworzeniu prymitywów – im na jeden obraz składa się więcej szczegółowych prymitywów, tym grafika wektora jest lepszej jakości. Taki sposób przygotowywania grafik pozwala na ich powiększanie i pomniejszanie bez utraty jakości, a pliki – co do zasady – są mniejsze niż w przypadku bitmapy. Z tego powodu grafika wektorowa znajduje zastosowanie przede wszystkim w przygotowywaniu materiałów reklamowych, w typografii, w tworzeniu księgi znaków z logo i logotypem firmy. Mając gotową księgę znaków, może w dowolny sposób wykorzystywać przygotowany przed laty logotyp, bez względu na to, czy chcemy go pomniejszyć na wizytówki firmowe, czy powiększyć do druku wielkoformatowego. Ponadto grafikę wektorową możemy dowolnie obracać, tworząc np. lustrzane odbicie.

Wadą grafiki wektorowej jest brak płynnej tonacji w barwach – im bardziej jednolita kolorystyka, tym grafika wektorowa sprawdza się lepiej. W przypadku cieniowania, efektu ombre, lepiej sprawdzi się bitmapa. Warto o tym pamiętać już na etapie projektowania logo i logotypu i przygotowywania całej księgi znaków.

Zapraszamy do drukarni reklamowej Grafcolor – przygotujemy dla Ciebie wysokiej jakości materiały, dzięki którym wypromujesz swoją markę lub poinformujesz swoich klientów o nowej ofercie lub promocji.

ZŁÓZ ZAMÓWIENIE

    Wybierz produkt

    Wymiary projektu

    Rodzaj wydruku
    Druk wielkoformatowyDruk Offsetowy

    Dodaj plik

    X
    ZŁÓŻ ZAMÓWIENIE